Thursday 5 February 2015

Cuti-Cuti Malaysia Bukit Malawati, Kuala Selangor

Sudah menjadi tabiat setiap kali hujung minggu mesti mencari tempat untuk jalan-jalan bersama keluarga. Waktu hujung minggu  la nak bawa anak berjalan-jalan. Jadi trip minggu ni adalah Bukit Malawati yang letaknya di Kuala Selangor cuma 20minit je dari rumah parent di Kg Parit Mahang Jeram.  
Bukit Malawati - Lotong

Biasanya kalau datang ke sini pada hari biasa (weekdays) kita boleh bawa masuk kederaan naik sampai atas sebab kemudahan trem tak disediakan. Kalau suka naik trem datang lah pada hujung minggu (weekend). Tiket untuk naik trem cuma RM5 dewasa dan RM3 kanak-kanak, murahkan.

Trem akan berhenti di puncak bukit, kita boleh pilih untuk turun atau teruskan ke destinasi berikut Taman Ikan Air Tawar. Di puncak Bukit Malawati biasanya disini monyet-monyet atau dikenali sebagai specis lotong ni memang dah meunggu untuk diberi makan. Kalau rasa takut dengan monyet jangan lupa beli ular plastik taw. Jangan risau monyet di sini jinak-jinak. Ada banyak lagi aktiviti boleh dilakukan di puncak bukit ini seperti melawat tempat-tempat bersejarah dan sebagainya.

Bukit Malawati

Destinasi berikutnya Taman Ikan Air Tawar. Terdapat banyak specis Ikan Air Tawar disini. Terdapat juga kandang Burung Merak, Kolam Kura-kura dan sebagainya. Bawa anak kecil datang ke sini memang suka sangat melihat telatahnya. Sambil berjalan sambil belajar.

Taman Ikan Air Tawar - Ikan Toman

Siapa kata bawa anak berusia 5 bulan nak buat apa, bukan tahu menghayati. Tengok saja gelagat Naufal melihat binatang disini bulat matanya sambil menunjal-nunjal kaki dan melibas-libaskan tangannya. Nampaknya sel-sel otaknya sedang berkembang ehehe.

No comments:

Post a Comment